We hebben attractiepark Madurodam in beeld gebracht aan
de hand van het Business Model Canvas. De invulling van dit model is gericht op
de klantenkant van Madurodam, oftewel hoe zien de klantrelaties,
klantsegmenten, waardeproposities en kanalen van dit bedrijf eruit?
Waardepropositie (Value
proposition)
Madurodam exploiteert een attractiepark met als doel culturele en maatschappelijke activiteiten voor jongeren financieel te ondersteunen. Door middel van een attractiepark biedt Madurodam vertier aan haar klanten. Bezoekers hoeven niet langer alleen maar te kijken, maar kunnen tegenwoordig ook van alles zelf ondernemen in het park. Maar Madurodam is meer dan alleen een miniatuurstad: er zijn ook winkels en horecagelegenheden op het park te vinden.
Madurodam exploiteert een attractiepark met als doel culturele en maatschappelijke activiteiten voor jongeren financieel te ondersteunen. Door middel van een attractiepark biedt Madurodam vertier aan haar klanten. Bezoekers hoeven niet langer alleen maar te kijken, maar kunnen tegenwoordig ook van alles zelf ondernemen in het park. Maar Madurodam is meer dan alleen een miniatuurstad: er zijn ook winkels en horecagelegenheden op het park te vinden.
Klantrelaties
(Customer relationships)
Madurodam ziet iedere klant als een die er betaalt. Uiteraard zal de klant persoonlijke hulp worden geboden indien hij/zij rondloopt met vragen of problemen. Verder wordt er nauwelijks aandacht geschonken aan het hebben van een later contact met deze bezoeker. Echter bij grote organisaties als hotels en scholen ligt dit anders. Madurodam zal hier meer aandacht aan schenken met als doel klantretentie, oftewel het terugkeren van de klant naar het park. Deze uitbundigere klantrelaties uiten zich in het verzenden van brochures, e-mails en de vele telefoontjes die men pleegt. Op deze manier hoopt Madurodam een binding met haar klant op te bouwen met als gevolg dat zij jaarlijks terug komen.
Klantsegmenten (Customer segments)
Om de klant nog meer waarde te kunnen bieden speelt Madurodam in op de behoeft van haar doelgroep. Een grote doelgroep van Madurodam zijn (groot)ouders met hun (klein)kinderen. Zij bezoeken het park het meeste en vormen hiermee een grote inkomstenbron van Madurodam. Kinderen hebben de behoefte om dingen zelf te ondernemen en niet alleen maar te hoeven kijken.
Daarnaast richt Madurodam zich met haar dienst op de groep buitenlandse toeristen. Een belangrijk aspect van deze doelgroep is de behoefte naar Engelstalige uitleg. Madurodam kan dit realiseren middels een koptelefoon en bandje waarmee de klant de gewenste taal kan selecteren.
De laatste doelgroep betreft organisaties als hotels en scholen. Zij vereisen een specifieke klantrelatie om op deze manier klantenbinding op te bouwen.
In het algemeen richt Madurodam zich op de massamarkt. Immers bestaat er nauwelijks onderscheidt tussen de benadering van de verschillende klantsegmenten. Madurodam focust zich op één grote groep klanten.
Madurodam ziet iedere klant als een die er betaalt. Uiteraard zal de klant persoonlijke hulp worden geboden indien hij/zij rondloopt met vragen of problemen. Verder wordt er nauwelijks aandacht geschonken aan het hebben van een later contact met deze bezoeker. Echter bij grote organisaties als hotels en scholen ligt dit anders. Madurodam zal hier meer aandacht aan schenken met als doel klantretentie, oftewel het terugkeren van de klant naar het park. Deze uitbundigere klantrelaties uiten zich in het verzenden van brochures, e-mails en de vele telefoontjes die men pleegt. Op deze manier hoopt Madurodam een binding met haar klant op te bouwen met als gevolg dat zij jaarlijks terug komen.
Klantsegmenten (Customer segments)
Om de klant nog meer waarde te kunnen bieden speelt Madurodam in op de behoeft van haar doelgroep. Een grote doelgroep van Madurodam zijn (groot)ouders met hun (klein)kinderen. Zij bezoeken het park het meeste en vormen hiermee een grote inkomstenbron van Madurodam. Kinderen hebben de behoefte om dingen zelf te ondernemen en niet alleen maar te hoeven kijken.
Daarnaast richt Madurodam zich met haar dienst op de groep buitenlandse toeristen. Een belangrijk aspect van deze doelgroep is de behoefte naar Engelstalige uitleg. Madurodam kan dit realiseren middels een koptelefoon en bandje waarmee de klant de gewenste taal kan selecteren.
De laatste doelgroep betreft organisaties als hotels en scholen. Zij vereisen een specifieke klantrelatie om op deze manier klantenbinding op te bouwen.
In het algemeen richt Madurodam zich op de massamarkt. Immers bestaat er nauwelijks onderscheidt tussen de benadering van de verschillende klantsegmenten. Madurodam focust zich op één grote groep klanten.
Kanalen (Channels)
Hierbij onderscheiden we 3 typen kanalen, namelijk het communicatiekanaal, het distributiekanaal en het verkoopkanaal. Klantengroepen worden op de hoogte gehouden van het aanbod van Madurodam middels flyers en kortingsvouchers die verkrijgbaar zijn bij o.a. hotels, parken en VVV-kantoors. Daarnaast biedt Madurodam informatie via haar eigen website. Op deze manier wordt de klant zich bewust van het aanbod. Vervolgens kan de klant tot aankoop over gaan. Er bestaan twee manieren waarop klanten aan entreekaartjes voor Madurodam kunnen komen. Dit kan bij de kassa op het park zelf. Daarnaast is er een geheel ander verkoopkanaal erbij gekomen door de sterke opkomst van het internet. Entreekaarten zijn nu ook online via de website te verkrijgen. Het betreft hier directe en eigen kanalen. Daarnaast biedt Madurodam de klant de mogelijkheid haar kaarten te kopen bij verschillende verkooppunten. Voorbeelden hiervan zijn VVV-kantoren en de Albert Heijn. Zij vormen hiermee een indirect partner kanaal.
Hierbij onderscheiden we 3 typen kanalen, namelijk het communicatiekanaal, het distributiekanaal en het verkoopkanaal. Klantengroepen worden op de hoogte gehouden van het aanbod van Madurodam middels flyers en kortingsvouchers die verkrijgbaar zijn bij o.a. hotels, parken en VVV-kantoors. Daarnaast biedt Madurodam informatie via haar eigen website. Op deze manier wordt de klant zich bewust van het aanbod. Vervolgens kan de klant tot aankoop over gaan. Er bestaan twee manieren waarop klanten aan entreekaartjes voor Madurodam kunnen komen. Dit kan bij de kassa op het park zelf. Daarnaast is er een geheel ander verkoopkanaal erbij gekomen door de sterke opkomst van het internet. Entreekaarten zijn nu ook online via de website te verkrijgen. Het betreft hier directe en eigen kanalen. Daarnaast biedt Madurodam de klant de mogelijkheid haar kaarten te kopen bij verschillende verkooppunten. Voorbeelden hiervan zijn VVV-kantoren en de Albert Heijn. Zij vormen hiermee een indirect partner kanaal.
1 reacties:
Feedback namens Libelle
We hebben de opdracht gekregen om feedback te geven over de opdrachten van een andere tutorgroep. Hiervoor hebben we het business model canvas van de tutorgroep met het bedrijf Madurodam beoordeeld.
Ten eerste zijn de klantsegmenten duidelijk uitgewerkt. Er is een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de verschillende doelgroepen die Madurodam op bezoek krijgt. Als we vervolgens kijken naar de waarde propositie moeten de verschillende klantsegmenten terugkomen. Dit is helaas niet het geval. Er is een algemene beschrijving gegeven over de verschillende mogelijkheden die Madurodam biedt.
De klantrelaties zijn goed naar voren gekomen. Er is goed beschreven hoe de relaties met de verschillende klantsegmenten zijn. De manier waarop Madurodam de klanten kan benaderen heeft verschillende voordelen voor de organisatie.
Daarnaast is het model in het geheel onduidelijk. Ook als het model wordt vergroot, zijn de beschrijvingen van de verschillende bouwstenen niet goed leesbaar. Hierdoor is onder het model de tekst nogmaals geplaats wat onnodig was geweest als het model qua tekst duidelijk was. Als dit aangepast zou worden, is het model op de juiste manier gebruikt en is de tekst die eronder staat niet dubbelop.
Het gehele plaatje is goed. De tekst is goed geschreven, kort en bondig. Voor een buitenstaander is het duidelijk waar het over gaat.
Een reactie posten